Experimentació

Aprofitant el centre d’interès que es treballa en cada moment, com per exemple, les estacions de l’any i les festes tradicionals, tots els infants (des del més petit fins el més gran) experimenta amb diferents materials naturals, aconseguim que els nens i nenes s’aproximin a la realitat, ja que són ells mateixos els protagonistes de les seves descobertes i aprenentatges!
A través d’aquests materials, l’infant pot desenvolupar i augmentar el seu nivell de concentració i d’imaginació.

 

 


Exemples d’experimentacions que es realitzen des de La Cabanyeta:

-Amb fulles seques. Durant la tardor els infants observen el canvi que fan els arbres, recullen fulles seques i n’exploren el soroll i el tacte!
-Fruits. És un bon element per poder experimentar-ne el tacte i el gust. A cada estació tenim unes fruites diferents i en fem murals!
-Gelatina. Els més grans experimenten amb gelatina vermella per pintar un mural de color vermell!
-Cafè. La classe de P1, pinten un mural amb cafè i després fan una castanya amb el mural i s’ho pengen de collaret!
-Xocolata. La classe de P2, pinten amb xocolata per fer-ne després una castanya!
-Nata. Aprofitant el tema de l’hivern, pinten amb nata i també la proven!! Després fan rodones i es converteixen en boles de neu!
-Llums i ombres. Cada vegada que es treballa un color, ens visita una mascota “La Formiga Piga”. Ens posa música clàssica i ens porta globus i llanternes per veure els colors quan estem a les fosques!!

Estampacions

Durant el curs realitzem diferents experimentacions amb elements naturals.
Alguns exemples són:
-Amb pebrot vermell. A l’escola ens agrada molt fer activitats amb materials poc habituals! En aquesta ocasió aprofitem el pebrot vermell (quan es treballa amb el color vermell) per sucar-lo amb pintura vermella i estampar-lo!!
El tallem, els nens i les nenes el suquen en pintura de color vermell i l’estampen en un foli gran blanc. Els hi agrada molt, el pebrot sembla una flor!

 


-Amb patata. Quan es treballa el Nadal, utilitzem la patata tallada en forma d’estrella, es suca amb pintura groga i l’estampem!
Els nens i nenes gaudeixen molt perquè experimenten d’una manera curiosa i divertida.
Aquest Nadal 2011 la van estampar damunt la postal de Nadal, per regalar als pares i les mares, juntament amb la fotografia de cada nen/a amb el caga tió de l’escola.


Joc heurísti

El joc heurístic amb objectes és una activitat que es realitza per aprofitar les accions espontànies dels petits.
Contribueix a estructurar el pensament, el llenguatge, la relació personal i les accions dels infants.
Té dues fases: durant la primera, exploren el material i combinen uns objectes amb  altres; durant la segona, orientats per l’adult i de manera organitzada, recullen el material.
Els objectes que tenim són recollits de la natura o de casa i consisteix en disposar-los en diferents pots de metall. Tot i així, deixem que amb aquest material divers, l’infant explori i intenti les diverses possibilitats que s’ofereixen en les seves mans.



Panera dels Tresors

La Panera dels Tresors és un dels recursos que més utilitzem durant el primer any de vida de l’infant, consisteix en estar força temps assegut: explorant... i què explorem?
Doncs els hi presentem materials en una panera o cistell de dimensions més aviat grans, on hi posem objectes d’ús quotidià. Per tant, no són objectes comprats o joguines específiques per a nens/es.
Com són aquests materials? Són de  fusta, metall, plàstic, productes de la naturalesa, etc. Aquests poden ser pinces d’estendre la roba, una pinta, taps de fusta, taps de suro, fruites, verdures, etc.
Així els infants s’ho passen molt bé amb aquesta barreja de materials perquè poden experimentar amb tots els sentits i poden percebre diverses textures, temperatures, gustos, sons, etc. Que divertit i interessant!!